Fyld rammen ud – Fill the Frame


Indram det vigtige – fyld rammen ud…

Der er et godt gammelt råd indenfor fotografering der siger; hvis dit billede er kedeligt og uinteressant, så gå tættere på motivet…
Er det stadigvæk kedeligt – så er du ikke tæt nok på!

Dygtige designere overvejer sjældent hvor meget de kan “fylde på” deres design – men derimod hvor meget de kan skære væk uden at ødelægge…

“Kommer han ikke lidt tæt på!?!”

.

Tidligere i Tips i denne serie har omhandlet det grundliggende i at lave andet end “kedelige gennemsnitslige billeder”; Drop Auto-mode – hvad man bestemt ikke gider at se på; Uskarpe billeder og hvordan man undgår det – noget om at lægge fokus på det ønskede sted og komponere sit billede; Fokus og billedkomposition, og så noget helt basalt om hvad komposition er; Grundlæggende billedkomposition

Dette tips er en fortsættelse i samme tråd; nemlig at lave alt andet end “kedelige gennemsnitslige billeder” – stadig med fokus på billedets indhold og komposition.

De fleste vil gerne lave billeder der skiller sig ud og får den dér specielle “Wauw-effekt”.
En af de mere anvendte “Tricks” for at opnå dette, er at udfylde hele billedrammen.

Når du fotografere har du et givent område – en ramme – til din rådighed – anvend denne viden bedst muligt; udfyld billedet med det vigtigste – indram kun det du vil fortælle – overvej hvor meget du skal bruge for at fortælle historien og fjern så unødige elementer og den tomme plads i dit valg af billedkomposition.

“Succes med grøn flue…”

.

Hvordan udfylder man rammen..?

Tre valgmuligheder:

Brug dine ben!
De fleste fotografer har en indbygget zoom i form af deres ben.
Prøv næste gang at fokuser på dit billede, kig i søgeren og gå så et skridt frem og se hvad der sker. Hvis du tror, ​​du er tæt nok på motivet, så tag nok et par skridt frem (forudsat at du ikke står på kanten af Møns Klint eller Grand Canyon!), og prøv så igen.
Lige før du trykker udløseren helt ned, så lad dine øjne vandre rundt langs rammen og se om der er mere du kan lade ude af billedet.
Hvis du stadig er i tvivl, så tag yderligere et par skridt frem…

Zoom.
Brug optisk zoom – alle DSLR kameraer er i stand til at anvende en Zoomlinse.
Langt de fleste “point-and-shoot” kameraer har indbygget zoomobjektiv nu om dage – anvend det for at undgå unødige elementer.

Beskær dine billeder efterfølgende.
Dette er den sidste mulighed du bør anvende, da der fjernes data du måske kunne få brug for ved en senere lejlighed – eksempelvis ved en forstørrelse og ved print.
(Hvis du vil fremstille en forstørrelse af et kraftigt beskåret billede, kan du opleve at billedet bliver “pixeleret”)

NB: Digitalt Zoom – som er noget helt andet end optisk Zoom, findes indbygget i rigtigt mange “point-and-shoot” kameraer – men dette anser jeg ikke for en brugbar løsning.
Mange producenter praler med at deres “point-and-shoot” kameraer har digitalt zoom, men de fortæller sjældent at det vil forringe kvaliteten af ​​billederne, på nøjagtig samme måde, som en efterfølgende beskæring hjemme foran computeren vil.
Jeg vil anbefale dig at slukke for den digitale zoomfunktion og i stedet gøre brug af de valgmuligheder jeg har beskrevet ovenfor. Du kan altid beskære dine billeder efterfølgende og opnå samme resultat hjemme foran computeren.

Ved at “fylde rammen” udelukker man unødvendig rod og tilfører dynamik til billedet.
Det er en forkert antagelse at man er nødt til at have alle dele af en genstand eller hele personens ansigt med for at gøre historien og billedet “færdigt”.
Når man fotograferer personer eller et dyr rigtigt tæt på, kan det give en dramatisk effekt.

At “fylde rammen” er især vigtigt, når du tager billeder af mennesker.
Ansigtstræk har ofte en tendens til at forsvinde, når du fjerner dig mere end et par meter væk fra dem. Selvom det kan være hensigtsmæssigt at tage billeder, der sætter personen i sammenhæng med det miljø de befinder sig i, kan man måske lige så godt tage et billede af selve sceneriet og så undlade personen.

Stemning
Det er ikke let at indfange stemninger og udtryk, når personen forsvinder i billedet.
Stemning, koncentration, anspændthed, glæde osv., er lettere at fremhæve når du går tæt på.

At udfylde rammen er vigtig når man fotograferer mennesker, men det er også en effektiv teknik, når man fotograferer andre objekter.

At fylde hele billedet med dit “objekt”, efterlader sjældent beskueren i tvivl om hvilken historie du vil fortælle. Du har fjernet distrahernede elementer og fokuserer 100% på det du mener er det vigtige i historien…

Der er eksempelvis ikke megen tvivl om hvilken historie der fortælles ved efterfølgende billedserie:

Detaljer
Jo mere objektet fylder, desto flere relevante detaljer er der inkluderet i det endelige billede. Billedet bliver ofte mere tæt og intimt og objekter man ikke ser tæt på til hverdag, viser ofte en detaljerigdom der fascinerer de fleste. Dette er grunden til at makro- og close-up fotografering er så interessant for de fleste – vi ser detaljer, vi ikke ser normalt – eller er klar over findes.

Baggrund
Ved at inkludere dominerende, irrelevant eller distraherende detaljer i en baggrund, afleder du opmærksomheden fra den historie, du ellers forsøger at fortælle.
Den nemmeste og mest enkle måde at fjerne en travl, dominant eller rodet baggrund, er at komme tættere på dit motiv og fylde rammen, indtil baggrunden ikke længere kan ses.

Skala – reproduktion
Jo mindre det endelige billede kommer til at blive vist, desto vigtigere er det at Zoome ind og få fyldt rammen.
Billederne af fluefiskerne i elven, vist højere oppe, er et godt eksempel. Bliver de printet i et stort format og hængt op på en væg, fremstår de flotte og imponerende.
Bliver de derimod fremvist på en lille digital fotoramme hjemme på reolen, forsvinder personerne helt og billedet vil ikke have den store effekt på betragteren.

Prøv derfor også at have med i baghovedet, hvordan du vil fremvise dit billede…

Lad ikke muligheden for at fortælle historien – lidt anderledes og spændende – rende dig ad hænde..!

.

At udfylde rammen helt er ikke altid hensigtsmæssigt.
Hvis du ikke vil fylde rammen, så prøv at anvende området omkring emnet konstruktivt eller kreativt.

Ved en god historie – og i et godt billede – bør der ikke forefindes noget der afleder opmærksomheden fra selve historien.

Zoom ind
Travesko eller Zoom-objektiv – valget er dit…

🙂

God fornøjelse
Mvh Jørgen

PS: Lidt i samme “boldgade” – prøv om du eventuelt kan blive inspireret til “indramninger” på National Geographic: Frame What Matters